Banany – warto je jeść!

4.88 avg. rating (97% score) - 103 votes

Warto jeść banany!

Banany

Banany mają wiele właściwości zdrowotnych. Bogate są w składniki mineralne oraz witaminy. Przyjrzyjmy się kilku z nich, naprawdę ważnym dla naszego zdrowia.

 

Składniki mineralne

Potas zapewnia prawidłową gospodarkę wodno – elektrolitową. Jego niedobór może powodować zaburzenia rytmu serca, oraz ze strony układu nerwowego i mięśniowego. Długotrwały niedobór potasu może prowadzić do kamicy nerkowej. Jedzenie bananów chroni przed skurczami mięśni w trakcie treningów oraz w czasie snu.

 

Ponadto banan zawiera magnez zwany ” minerałem antystresowym „, który wpływa na pracę mózgu, mięśni, budowę kości i zębów. Niedobory magnezu są przyczyną zaburzeń ze strony układu nerwowo – mięśniowego i sercowo – naczyniowego, powodują oczopląs, apatię, depresję i oporność na insulinę.

 

Wapń jest podstawowym materiałem budulcowym kości i zębów. Bierze udział w przewodnictwie bodźców nerwowych, kurczliwości mięśni, uczestniczy w krzepnięciu krwi. Jest niezbędny do prawidłowej pracy serca. Przewlekły niedobór wapnia u dzieci jest przyczyna krzywicy a u dorosłych osteoporozy.

 

Cynk jest niezbędny do produkcji i funkcjonowania wielu hormonów. Odpowiada za odczuwanie smaku i zapachu, metabolizm alkoholu oraz ochronę immunologiczną organizmu. Niedobór cynku u dzieci może prowadzić do wypadania włosów, opóźnienia w rozwoju, utraty apetytu, zmian skórnych. U dorosłych do zaburzeń smaku i węchu, utraty włosów i kurzej ślepoty.

 

Żelazo odgrywa ważną rolę w zwalczaniu bakterii i wirusów przez system immunologiczny. Jego niedobór prowadzi do niedokrwistości, która objawia się min. bladością skóry, zajadami w kącikach ust, łamliwością włosów i paznokci. Powoduje zaburzenia koncentracji, obniża odporność na infekcje.

Banany

Zawierają również fosfor, miedź, mangan, selen, fluor.

 

Witaminy

Witamina B6 jest niezbędna do produkcji hemoglobiny, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz uczestniczy w tworzeniu przeciwciał.

 

Witamina D niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, immunologicznego, endokrynnego, mięśniowego. Jej niedobór prowadzi do krzywicy, osteoporozy, zwiększa ryzyko powstawania nowotworów.

Banany zawierają również beta-karoten, witaminy B1, B2, B5, a także witaminę C, E, K i kwas foliowy.

 

Banany zwalczają depresję, wpływają na bystrość umysłu, łagodzą poranne mdłości, chronią przed nowotworami, cukrzycą, osteoporozą i ślepotą. Pomagają w uczeniu się, poprawiają bystrość umysłu.

 

Bogate w pektyny banany pomagają w trawieniu są kojące dla przewodu pokarmowego i pomagają przywrócić utracone w trakcie biegunki elektrolity.

 

Banany są również źródłem cukrów prostych, zapewniających szybki zastrzyk energii. Ze względu na to, stanowią doskonałą przekąskę. Nasuwa się tu pytanie: ile bananów można zjeść w ciągu dnia? Otóż średniej wielkości banan to około 120 kalorii ( 89 kcal – 100 g), spożycie dwóch góra trzech sztuk przez zdrową osobę będzie ilością odpowiednią. Jeśli chodzi o osoby chorujące na cukrzycę, to powinny wybierać mało dojrzałe okazy i spożyć najwyżej jedną sztukę.

Natomiast suszone banany mają aż 346 kcal w 100 g!

MOJE INNE ARTYKUŁY

Gotowe v 5 mini

Autor:

Agnieszka Blumczyńska

Dietetyk kliniczny

Literatura

Gertig H., Przysławski J., Bromatologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007

Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, 2012

Normy żywienia 2012

"Mądre Żywienie"
Gabinet Dietetyki Klinicznej

Członkostwo:
- Certyfikowanym Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków
- Członkiem Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci
- Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej

    Znajdź więcej o mnie na:
  • facebook
  • googleplus
Podaj dalej ...

3 Comments

  1. Witam serdecznie!
    Zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy jest większe niż to zawarte w bananach. Dlatego aby zapewnić prawidłową podaż tych składników trzeba spożywać produkty z wszystkich grup spożywczych (min. warzywa i owoce, produkty zbożowe, mleko i produkty mleczne, ryby, jaja, tłuszcze). Natomiast jeśli chodzi o ilość bananów, to ze względu na zawartość cukrów prostych, spożycie 2-3 sztuk dziennie, najlepiej w towarzystwie jogurtu naturalnego, kefiru lub maślanki (produkty te zrównoważą wysoką zawartość węglowodanów) będzie ilością odpowiednią.

    Pozdrawiam

Dodaj komentarz