Truskawki – Zróbmy pyszny koktajl

5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

Truskawki – truskawkowy sezon w pełni!

            Na okolicznych targowiskach i w ogrodach właśnie pojawiły się najsmaczniejsze truskawki. Truskawka (Fragaria ananassa) jest owocem pochodzącym z krzyżówki dwóch odmian poziomki: wirginijskiej (Fragaria virginiana) i chilijskiej (Fragaria chiloensis) należy do grupy owoców jagodowych. Nadają się na zdrową i niskokaloryczną przekąskę, w 100g znajduje się jedynie 28 kcal. Truskawki w swym wnętrzu skrywają moc witamin, antyoksydantów oraz składników mineralnych. W ich składzie największą zawartość stanowi witamina C, która bierze udział, jako jeden z najistotniejszych antyoksydantów, w usuwaniu reaktywnych form tlenu i jego pochodnych, jednocześnie uczestniczy w regenerowaniu przeciwutleniaczy: alfa tokoferolu (wit. E) i beta karotenu, metabolizmie cholesterolu kwasu foliowego i niektórych hormonów. Witamina C bierze udział w procesie zdrowienia, skraca czas trwania przeziębień a dzięki jej udziałowi szybciej goją się rany.  Witamina C jest niezbędna do prawidłowego przyswajania w organizmie żelaza, pomaga we wchłanianiu wapnia. Truskawki zawierają również witaminy z grupy B, niewielką ilość witaminy E i A, a także sporą ilość kwasu foliowego i wapnia. Wapń jest bardzo ważnym makroelementem w naszym organizmie. Jest budulcowym składnikiem zębów i kości, bierze udział w prawidłowym przewodzeniu impulsów nerwowych, regulacji hormonalnej, kurczliwości mięśni. Prawidłowa praca serca oraz prawidłowe funkcjonowanie układu naczyniowego jest również uzależnione od odpowiedniego poziomu wapnia w organizmie.

truskawki z działki
truskawki w koszu

Truskawki mają działanie przeciwnowotworowe!

Można pokusić się o stwierdzenie, że truskawki mają również działanie antynowotworowe ze względu na zawartość kwasu elagowego, który jest antyoksydantem, wykazuje zdolność do usuwania wolnych rodników, ma właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe, reguluje poziom ciśnienia krwi oraz rytm wydzielania soku żołądkowego. Dodatkowo wysoka zawartość wcześniej wspomnianej witaminy C, która również jest antyoksydantem ma działanie przeciwnowotworowe.

Truskawki zawierają także antocyjany, katechiny, kwercetyna oraz kemferol. Antocyjany uszczelniają i wzmacniają naczynia krwionośne, poprawiają mikrokrążenie, wspomagają regenerację barwnika zlokalizowanego w siatkówce oka (rodopsyny), który jest niezbędny do poprawnego widzenia. Antocyjany wykazują również działanie przeciwnowotworowe, wpływają na regulację poziomu glukozy oraz cholesterolu we krwi. Zawartość antocyjanów w owocach wzrasta wraz z ich dojrzewaniem. Katechiny również wykazują działanie antynowotworowe, ograniczają rozwój zmian miażdżycowych. Kwercetyna uszczelnia naczynia krwionośne, kemferol wykazuje działanie przeciwgrzybiczne, przeciwalergiczne oraz przeciwzapalne.

            Jednym słowem truskawki są ogromnym dostatkiem witamin składników mineralnych oraz substancji antynowotworowych. Wspomagają odporność oraz układ krwionośny. Dlatego warto skusić się na pyszną i dodatkowo szybką przekąskę z truskawkami. Polecam orzeźwiający koktajl truskawkowo – bananowy z płatkami owsianymi. Płatki dodatkowo są źródłem rozpuszczalnego błonnika – beta-glukanu. Beta – glukany mają zdolność tworzenia w przewodzie pokarmowym żeli, które powlekają błonę śluzową przewodu pokarmowego i chronią go przed uszkodzeniami. Błonnik ten wiąże wolne kwasy tłuszczowe, związki toksyczne, a także ogranicza wchłanianie cukrów, dzięki czemu działa prewencyjnie zapobiegając cukrzycy typu 2 oraz otyłości.

Koktajl truskawkowo – bananowy z płatkami owsianymi

truskawkowy koktajl na maślance
koktajl truskawkowy

Składniki:

Maślanka – 1 szklanka (220g)

Płatki owsiane – 2 łyżki (30g)

Banan – 100g

Truskawki – 200g

Wykonanie:

Zmiksować wszystkie składniki na jednolity płyn.

Wartość kaloryczna i zawartość składników odżywczych koktajlu – 320 kcal, wapń – 323 mg, potas – 1132 mg, fosfor – 224 mg, magnez – 107 mg, witamina C – 140 mg (dobowe zapotrzebowanie dla dorosłej osoby,  M = 90 mg, K = 75 mg), β – karoten  – 76 µg, kwas foliowy – 73 µg.

Autor:

mgr Agnieszka Blumczyńska

Dietetyk kliniczny

 

 

Literatura:

  1. Banaś, A. Korus, Wartości odżywcze i wykorzystanie w żywieniu owoców truskawki i wiśni, Borgis – Medycyna Rodzinna 3/2016, s. 158-162,
  2. Flaczyk, Żywność bogata w naturalne przeciwutleniacze i ich wpływ na organizm człowieka,
  3. Zdrojewicz, N. Bieszczad, P. Gąsior, A. Rogoza, Jedz truskawki – będziesz zdrowszy, Borgis – Medycyna Rodzinna 1/2017, s. 48-52

"Mądre Żywienie"
Gabinet Dietetyki Klinicznej

Członkostwo:
- Certyfikowanym Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków
- Członkiem Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci
- Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej

    Znajdź więcej o mnie na:
  • facebook
  • googleplus
Podaj dalej ...