Nawyki żywieniowe, dzięki którym Twoje dziecko będzie wiecznie zdrowe!

4.44 avg. rating (89% score) - 9 votes

Nawyki żywieniowe w pozytywnym ich znaczeniu mają bardzo duży wpływ na zdrowie. Są niezwykle ważne już od najmłodszych lat. Już niebawem rozpoczyna się kolejny, żmudny rok szkolny, w którym dzieci będą potrzebowały dużo energii. Zadbajmy o to aby pochodziła ona ze zdrowych pełnowartościowych produktów.

Jadłospis dziecka powinien uwzględniać jego wiek, płeć, aktywność fizyczną oraz stan zdrowia. Tak przygotowany jadłospis zapewnia dziecku prawidłowy rozwój i dobre wyniki w nauce oraz dobre samopoczucie.

 

Nawyki żywieniowe

Kształtując prawidłowe nawyki żywieniowe u dziecka, należy koniecznie dzień rozpocząć spożyciem śniadania. Powinno ono składać się z pełnowartościowych produktów: pełnoziarniste pieczywo, chuda wędlina, nabiał, warzywa, owoce, orzechy. Dziecko powinno codziennie spożywać około 5 posiłków. Śniadanie powinno być spożyte najpóźniej godzinę od pobudki. Jest ono najważniejszym posiłkiem dnia, daje energię na kolejne godziny dnia. Prawidłowe nawyki żywieniowe są kluczem dla zachowania zdrowia, umożliwiają wzrost i rozwój młodych organizmów.

Propozycja na pierwsze śniadanie

Nawyki żywieniowe
Owsianka z orzechami

Drugie śniadanie dla dziecka do szkoły najlepiej przygotować samemu. Mamy wtedy pewność, że jest to zdrowy i pożywny posiłek. Jeśli dajemy dziecku pieniądze aby samo kupiło sobie śniadanie, to niestety nie zawsze jest to zdrowy wybór. Z przeprowadzonych przeze mnie badań wśród dzieci szkół podstawowych wynika, że jeśli same kupowały sobie drugie śniadanie to bardzo często wybierały słodycze, słodkie napoje gazowane i niegazowane, napoje energetyzujące, chipsy (nie muszą być kupowane w sklepiku szkolnym, często dzieci kupowały niezdrowe przekąski w osiedlowych sklepikach). Jeśli wybierały kanapkę to była ona przygotowana z pieczywa pszennego a nie pełnoziarnistego.

Nawyki żywieniowe dzieci kształtowane są przez nawyki żywieniowe rodziców. Dlatego tak ważna jest wiedza żywieniowa rodziców, dzieci wzorują się na nich, uważają że wybory rodziców są dla nich najlepsze. Zdrowe drugie śniadanie dziecka powinno składać się z produktów z różnych pięter piramidy żywienia przygotowanej przez Instytut Żywności i Żywienia.

Nawyki żywieniowe
Nowa Piramida Zdrowego Żywienia Instytutu Żywności i Żywienia

 

Przykładowe zdrowe drugie śniadanie

 

Kanapka pełnoziarnista
Pełnoziarnista kanapka z sałatą, tuńczykiem i warzywami
Kanapka z awokado
Pełnoziarnista kanapka z pieczonym kurczakiem, pomidorem i awokado
Sałatka owocowa
Sałatka z owoców sezonowych z jogurtem naturalnym
Jogurt z owocami
Jogurt z płatkami owsianymi i jabłkiem
Jogurt z chia
Jogurt z chia i malinami

Nawyki żywieniowe nabyte w okresie dzieciństwa wpływają na stan zdrowia w życiu dorosłym. Złe nawyki żywieniowe mogą być przyczyną wielu chorób, m. in. cukrzycy typu II, chorób układu krążenia (zawały udary), osteoporozy, chorób nowotworowych i wielu innych.

Dbajmy o zdrowie i dobre samopoczucie dzieci, pamiętajmy o regularnym i zdrowym odżywianiu, aktywności fizycznej a zaprocentuje to na pewno bardzo dobrymi wynikami w nauce.

 

Autor:

mgr Agnieszka Blumczyńska

Dietetyk kliniczny

"Mądre Żywienie"
Gabinet Dietetyki Klinicznej

Członkostwo:
- Certyfikowanym Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków
- Członkiem Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci
- Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej

    Znajdź więcej o mnie na:
  • facebook
  • googleplus
Podaj dalej ...