Karczochy – tak mało o nich wiemy!

4.36 avg. rating (87% score) - 39 votes

Karczochy to niskokaloryczne warzywa, pochodzą z okolicy Morza Śródziemnego. Już w Starożytności stosowane były przez Rzymian, Greków i Egipcjan. Używano go jako lekarstwa na niestrawność, dolegliwości ze strony wątroby i nerek. Karczochy cenione są ze względu na zawartość cynaryny i inuliny – substancji, które poprawiają funkcjonowanie układu trawiennego i stymulują procesy metaboliczne.

Jak już wcześniej wspomniałam są niskokaloryczne, ich wartość energetyczna w 100 g wynosi jedynie 47 kcal. Z tego powodu oraz dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, karczochy są polecane przez dietetyków. Karczochy najbardziej cenione ze względu na swą zawartość substancji odchudzających, do których należą:

cynaryna – uefektywnia proces trawienia, nadzoruje hormony odpowiedzialne za regulację poziomu glukozy we krwi (insulina i glukagon) oraz przyspiesza metabolizm lipidów w organizmie (trawienie tłuszczów),

inulina jest naturalnym prebiotykiem. Stymuluje wzrost korzystnych bakterii jelitowych, jak Lactobaccillus czy Bifidobacterium. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego określa się je mianem „probiotyków” (z grckiego – „wspierających życie”). Inulina jest błonnikiem rozpuszczalnym, posiada zdolność do obniżania poziomu glukozy i poziomu cholesterolu we krwi,

witamina B3 (niacyna, PP) – współuczestniczy w syntezie hormonów płciowych, kortyzolu (hormonu stresu), tyroksyny (produkowana przez tarczycę – pobudza przemianę materii) oraz insuliny (obniża poziom glukozy we krwi),

kwas chlorogenowy – przejawia właściwości antybakteryjne, antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe oraz ma korzystny wpływ na metabolizm glukozy. Zmniejsza wchłanianie cukrów z przewodu pokarmowego oraz poprawia wrażliwość tkanek na insulinę.

Karczochy

Wykorzystywane są również w dziedzinie kosmetycznej: są cennym dodatkiem do płynów tonizujących skórę, balsamów oraz maseczek kosmetycznych.

Jak obrać karczochy?

Odciąć łodygi tuż pod nasadą. W następnym kroku obrać z zewnętrznych (twardszych) liści, odcinając je za pomocą noża. Czubki pozostałych, zwiniętych liści, obciąć na wysokości ok. 1/3 całego karczocha. Oczyścić trzon łodygi (gdy jest młody) lub obciąć. Przeciąć karczochy wzdłuż, na pół. Ze środka usunąć nożem sztywne listki i część „owłosioną” (jeśli występuje). Następnie do przygotowanej wcześniej miski z wodą i sokiem z cytryny, włożyć karczochy na ok. 10 minut, aby nie ściemniały.

Tak przygotowane karczochy nadają się do faszerowania, grillowania, gotowania lub zapiekania. Warto włączyć je do swojego jadłospisu.

 

karczochy grilowane
karczoch grillowany
karczochy gotowane
karczochy gotowane

Karczochy – ich wartości odżywcze (w 100g)

wartość energetyczna – 47 kcal
węglowodany – 10,51 g
białko – 3,27 g
tłuszcz – 0,15 g
błonnik – 5,4 g

Witaminy
kwas foliowy – 68 μg
niacyna (wit. B3, PP) – 1,046 mg
kwas pantotenowy (wit. B5) – 0,338 mg
pirydoksyna (wit. B6) – 0,116 mg
ryboflawina (wit. B2) – 0,066 mg
tiamina (wit. B1) – 0,072 mg
witamina C – 11,7 mg
witamina A – 13 IU
witamina E – 0,19 mg
witamina K – 14,8 μg

Składniki mineralne

wapń – 44 mg
miedź – 0,231 mg
żelazo – 1,28 mg
sód – 94 mg
potas – 370 mg
magnez – 60 mg
mangan – 0,256 mg
fosfor – 90 mg
selen – 0,2 μg
cynk – 0,49 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Karczochów powinny unikać osoby, które cierpią na kamicę moczanową. Natomiast z lekarzem powinny skonsultować się osoby, które mają kamienie żółciowe (przed rozpoczęciem zażywania ekstraktu z karczocha).

karczochy właściwości
Karczochy

Autor:

Agnieszka Blumczyńska

Dietetyk kliniczny

"Mądre Żywienie"
Gabinet Dietetyki Klinicznej

Członkostwo:
- Certyfikowanym Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków
- Członkiem Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci
- Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej

    Znajdź więcej o mnie na:
  • facebook
  • googleplus
Podaj dalej ...

Dodaj komentarz