Fenkuł inaczej koper włoski, chrupmy go !

4.35 avg. rating (87% score) - 57 votes

Fenkuł inaczej koper włoski jest od dawna znany i wykorzystywany w kuchni oraz medycynie. Wszystkie części rośliny są jadalne: korzenie, łodygi i liście, oraz suszone nasiona. Fenkuł wywodzi się z basenu Morza Śródziemnego. Wykorzystywany był już przez starożytnych Greków, a do Europy sprowadzony przez Imperium Rzymskie. Uprawiany jest na całym świecie. Nazwa wywodzi się od łacińskiego słowa Foeniculum, oznaczającego „małe siano”.

Używany był jako środek do przemywania zmęczonych i podrażnionych oczu, jako środek leczniczy po ukąszeniu węża. Fenkuł wykorzystywany był również (i nadal jest) do stymulowania laktacji, a w czasach renesansu na terenie Europy zwalczał uczucie głodu i był lekarstwem na otyłość. Główny składnik kopru włoskiego terpenoid anetol, znajduje się  w lotnym olejku. Anetol i inne terpeny hamują skurcze mięśni gładkich, takich jak te w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu wykorzystywany jest jako środek wiatropędny.

Fenkuł inaczej koper włoski,

chrupmy go na zdrowie.

Fenkuł zawiera w swym składzie oprócz olejków eterycznych, witaminę C, flawonoidy – przeciwutleniacze zwalczające wolne rodniki. Znajdziemy w nim również potas, który obniża ciśnienie krwi i chroni przed uszkodzeniami naczyń krwionośnych (jedno warzywo pokrywa dzienne zapotrzebowanie na potas w 50 proc.). W składzie kopru włoskiego są również witaminy z grupy B – zwłaszcza B1 i kwas foliowy (B9) oraz witaminaA. Znajdziemy w nim również cenne pierwiastki jak magnez, fosfor i wapń.

Fenkuł ma działanie przeciwgorączkowe, przeciwkaszlowe oraz napotne. Stosowany jest w schorzeniach dróg oddechowych jako środek wykrztuśny, np. w postaci olejku koprowego. W przeziębieniu pomogą też inhalacje olejkiem z kopru włoskiego.

Włączenie go do jadłospisu pomaga wzmocnić naturalne siły odpornościowe organizmu, pobudza układ immunologiczny do pracy. Wpływa również pozytywnie na układ krążenia (chroni przed udarem i zawałem serca), na poprawę wzroku i wzmocnienie systemu nerwowego.

Fenkuł jest bogatym źródłem fitoestrogenów, substancji, które działają podobnie do żeńskich hormonów płciowych, dlatego warto, by znalazł się w diecie kobiet w okresie menopauzy. Kobietom karmiącym piersią zaleca się spożywanie tego warzywa ze względu na wspomniane wcześniej właściwości mlekopędne. W przypadku mężczyzn fenkuł wzmacnia potencję i poprawia sprawność seksualną. Fenkuł od dawna uważany jest za naturalny afrodyzjak.

Fenkuł jest smaczną i zdrową rośliną. Jako częsty składnik występuje w potrawach kuchni śródziemnomorskiej i azjatyckiej. Smak ma podobny do łagodnego anyżku. Surowy fenkuł jest chrupiący i twardy, a po ugotowaniu, cebulka kopru jest słodka i delikatna.

Fenkuł – jak go przyrządzać?

Należy obrać zewnętrzne warstwy bulw, ponieważ są twarde. Następnie odkroić nać i spód, przekroić bulwę na pół, lub drobno posiekać (w zależności od potrzeb). Fenkuł można dodać do sałatki, gotować lub grillować.

Fenkuł jak go przyrządzać?
Fenkuł inaczej koper włoski

Autor:

Agnieszka Blumczyńska

Dietetyk kliniczny

"Mądre Żywienie"
Gabinet Dietetyki Klinicznej

Członkostwo:
- Certyfikowanym Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków
- Członkiem Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci
- Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej

    Znajdź więcej o mnie na:
  • facebook
  • googleplus
Podaj dalej ...

Dodaj komentarz