Dieta MIND

4.61 avg. rating (92% score) - 18 votes

Dieta MIND dedykowana jest dla wszystkich osób, które chcą jak najdłużej żyć w pełni sprawne intelektualnie. Wraz z wiekiem narasta ryzyko wystąpienia otępienia.

Czym jest otępienie?

Otępienie (demencja) według WHO jest zespołem spowodowanym chorobą mózgu, zwykle o charakterze przewlekłym lub postępującym, w którym zaburzone są funkcje poznawcze, takie jak: pamięć, myślenie, orientacja, rozumienie, liczenie, zdolność uczenia się, funkcje językowe, zdolność do porównywania, oceniania i dokonywania wyborów.

Otępienie jest procesem chorobowym więc to nie starość powoduje otępienie ponieważ starość nie jest chorobą.

Niestety zdarza się, że pojedyncze przypadki zachorowań występują już u osób w wieku 40 – 50 lat. Nie da się ukryć, że wczesna postać Alzheimera, często jest wynikiem stylu życia oraz sposobu odżywiania z młodych lat. Do tej pory nie ma skutecznych metod leczenia farmakologicznego otępienia, dlatego tak istotna jest profilaktyka.

choroba-alzheimera

Dieta MIND – zasady.

Dieta MIND opracowała amerykańska epidemiolog Martha Clare Morris.

Wyodrębniła 10 grup zdrowych produktów:

  • zielone warzywa liściaste (zalecane jest jedzenie 3 porcji dziennie)
  • warzywa (1 porcja dodatkowo do liściastych)
  • orzechy (najlepiej jako przekąska)
  • jagody (dwa razy w tygodniu)
  • nasiona roślin strączkowych (codziennie)
  • produkty pełnoziarniste (3 porcje dziennie)
  • owce morza, ryby (1 raz na tydzień)
  • drób (dwa razy w tygodniu)
  • oliwa z oliwek
  • wino

oraz 5 grup produktów, których powinniśmy unikać:

  • czerwone mięso
  • masło i margaryny utwardzone
  • sery
  • ciasta i słodycze
  • potrawy typu fast food

Dieta MIND opiera się na założeniach diety DASH oraz śródziemnomorskiej.

Dieta DASH polecana jest dla osób, które mają problemy z nadciśnieniem tętniczym oraz wysokim poziomem cholesterolu.  Dieta śródziemnomorska uważna jest za jedną z najzdrowszych diet opóźniającą procesy starzenia się oraz przeciwdziała miażdżycy.

Epidemiolog Martha Clare Morris przeprowadziła wiele badań klinicznych, które potwierdzają, że stosowana przez pacjentów dieta MIND wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu sercowo – naczyniowego, poprawia funkcje poznawcze, zapobiega demencji oraz ma ochronne działanie przed rozwojem choroby Alzheimera.

Nie należy również zapominać o regularnej aktywności fizycznej, która poprawia kondycję organizmu i pomaga w walce ze stresem.

Dieta MIND

Autor:

Agnieszka Blumczyńska

Dietetyk kliniczny

 

Literatura:

  1. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26086182, MIND diet slows cognitive decline with aging.
  2. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25681666, MIND diet associated with reduced incidence of Alzheimer’s disease.

"Mądre Żywienie"
Gabinet Dietetyki Klinicznej

Członkostwo:
- Certyfikowanym Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków
- Członkiem Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci
- Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej

    Znajdź więcej o mnie na:
  • facebook
  • googleplus
Podaj dalej ...