Orzechy włoskie

4.73 avg. rating (94% score) - 37 votes

Mamy piękną polską złotą jesień. Na bazarach i targowiskach królują jej dary, możemy tam znaleźć jabłka, gruszki, śliwki i bardzo zdrowe oraz bogate w składniki odżywcze orzechy laskowe i orzechy włoskie.

orzechy laskowe
orzechy laskowe

Właśnie te ostatnie – orzechy włoskie, będą dziś bohaterami mojego artykułu.

orzechy włoskie
orzechy włoskie

Orzechy włoskie (Juglans regia) to kulisto-owalne pestkowce z zieloną okrywą, pośrednią warstwą zdrewniałą i wewnętrznym nasionem jadalnym zwanym jądrem.

Orzechy włoskie mają wysoką zawartość tłuszczów, stanowią one 60,3 g w 100 g. Należą tu:

– tłuszcze welonienasycone – 41,16 g

– tłuszcze jednonienasycone – 9,4 g

– tłuszcze nasycone – 6,56 g

– omega – 3 – 6,57 g

– omega – 6 – 34,59 g

Jak widać największy procent, bo 68,26% zawartości, stanowią tłuszcze wielonienasycone. Jest to bardzo korzystne dla naszego organizmu, ponieważ odgrywają one istotną rolę w zapobieganiu i leczeniu niedokrwiennej choroby serca, obniżaniu stężenia cholesterolu we krwi.

Kwasy z rodziny omega – 6 wspomagają również leczenie nadciśnienia tętniczego, choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy, otyłości i cukrzycy u dorosłych.

Kwasy z rodziny omega – 3 znane są przede wszystkim z ich wpływu na proces krzepnięcia krwi, mają działanie hipotensyjne (obniżają ciśnienie krwi), pozytywnie wpływają na profil lipidowy. Spożywanie omega – 3 powoduje zmniejszenie ilości cholesterolu całkowitego, triacylogliceroli , lipoprotein LDL. Zaobserwowano korzystny wpływ kwasów omega – 3 u pacjentów z cukrzycą insulinozależną oraz w chorobach autoimmunologicznych. Poza tym, mają działanie przeciwzapalne, przeciwalergiczne i przeciwdepresyjne.

Orzechy włoskie

Orzechy włoskie bogate również są w potas – 474 mg, fosfor – 332 mg, magnez – 99 g, wapń – 87 g, mangan – 3,60 g, cynk – 2,72 mg, żelazo – 1,80 mg, miedź 0,28 mg.

Potas odpowiada w organizmie za prawidłową gospodarkę wodno – elektrolitową, fosfor i wapń odpowiadają w organizmie za prawidłową mineralizację kości i zębów, bierze udział w przewodzeniu bodźców nerwowych. Rola magnezu polega również na przewodnictwie bodźców nerwowych oraz kurczliwości mięśni, ma znaczenie w regulacji ciśnienia krwi. Prawidłowy poziom cynku w organizmie wpływa na odczuwanie smaku i zapachu, jego niedobory prowadzą do zmian łuszczycopodobnych, wypadania włosów, utraty apetytu oraz upośledzenia odporności organizmu.

Orzechy włoskie mają dużą zawartość kwasu foliowego, jest to szczególnie ważne dla kobiet, które myślą o macierzyństwie oraz kobiet ciężarnych, ponieważ kwas foliowy jest niezbędny do syntezy DNA (prawidłowego podziału komórek). We wczesnej fazie ciąży niedobory kwasu foliowego zwiększają ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u płodu.

Orzechy włoskie są kaloryczne, w 100 g zawierają 645 kcal. Te wyłuskane, widoczne na zdjęciu – ważą 40g co daje nam 258 kcal (jest to zawartość pięciu dużych orzechów).

orzech łuskany

Masz dużo nauki, stresujących i męczących zadań – bez zastanowienia sięgnij po orzechy włoskie! To doskonała i zdrowa przekąska.

orzechy włoskie kalorie
Orzechy włoskie

Autor:

Agnieszka Blumczyńska

Dietetyk kliniczny

 

Literatura:

Gertig, J. Przysławski, „Bromatologia, zarys nauki o żywności i żywieniu”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007

prof. dr hab. med. M. Jarosz, Normy żywienia, Instytut Żywności i Żywienia, 2012

 

"Mądre Żywienie"
Gabinet Dietetyki Klinicznej

Członkostwo:
- Certyfikowanym Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków
- Członkiem Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci
- Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej

    Znajdź więcej o mnie na:
  • facebook
  • googleplus
Podaj dalej ...

Dodaj komentarz